Docent
Aspirin (acetylsalicylsyra) är ett över hundra år gammalt läkemedel som används generellt vid smärta, värk och feber samt för att lindra svullnad, relaterad till inflammatoriskt betingad smärta. I mindre doser, vanligtvis 100 mg/dag, påverkar aspirin blodets koagulationsförmåga och ordineras därför ofta personer med hjärt-kärlsjukdomar
Enligt nya metaanalyser har aspirin, i dessa mindre doser, olika inverkan hos kvinnor och män. Hos symptomfria kvinnor reducerar läkemedlet risken för stroke med cirka 15 procent medan risken för hjärtinfarkt hos män minskar med en tredjedel. Orsaken till den här skillnaden vid primärprevention är inte ännu klarlagd, men forskarna tolkar det som att det ligger biologiska faktorer bakom. Vid sekundärprevention däremot, reducerar aspirin hjärtattacker lika väl hos män som hos kvinnor. Termen sekundärprevention hänvisar till förebyggandet av återfall.
Aspirin och fiskoljans EPA-fettsyra
USA:s Hjärtförbund (AHA) rekommenderar låg aspirindos i förebyggande syfte för både män och kvinnor, medan European Society of Cardiology rekommenderar aspirin enbart för män, vilka tillhör en moderat riskgrupp. "AHA:s rekommendation har skrivits utan vetenskaplig förankring”, kritiserar David Brown vid Stony Brook School of Medicine, New York, i tidskriften New Scientist.
Aspirin har en betydelsefull samverkan med fiskoljans EPA-fettsyra. Harvarduniversitetets forskare, ledda av Dr. Charles N. Serhan, upptäckte år 2002 i människans blod en nanomolekyl, som de döpte till Resolvin E1 (RvE1). Denna molekyl bildas i artärernas inre väggar (endotel) av EPA och är ett mycket kraftigt antiinflammatoriskt ämne, som skyddar mot ateroskleros (åderförkalkning). Intag av en liten dos aspirin ökar syntesen av RvE1 i ådrorna, vilket då effektiviserar preventionen av hjärt-kärlsjukdomar, anser Dr. Serhan.
Ett dagligt intag av aspirin och EPA förebygger och dämpar den låggradiga kroniska inflammationen i artärerna, som idag anses vara grogrunden till arterioskleros. Den farmakologiska fiskoljan E-EPA motverkar synnerligen effektivt inflammationen i kärlväggarna, vilket framgick i världens största och hittills längsta fiskoljeundersökning, kallad JELIS (Lancet 2007;369:1090-8). Undersökningen avsåg att studera E-EPA-behandling (1800 mg/dag) som ett supplement till sedvanlig statinbehandling hos patienter med förhöjt kolesterol, jämfört med enbart statinbehandling. Det framkom en 18-procentig minskning av allvarliga hjärt händelser i primärpreventionen jämfört med kontrollgruppen. I sekundär preventionen framkom även där en betydande reduktion – 19% – i risken för koronara händelser. Studien var mycket välgjord och visade på klara skillnader. ”Det bör dock påpekas att EPA-dosen som nämnts var mycket hög, sett ur vårt perspektiv”, kommenterar Svenska Cardiologföreningen.
Det har refererats till studien i hjärt läkarnas facktidskrifter samt i dagstidningar, bl.a. i Svenska Dagbladet (www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_219619.svd) och i El Mundo (http://tinyurl.com/2su427).
Slutsats
Om du har valt att inta aspirin i låga doser är även 90-procentig E-EPA att rekommendera, eftersom du då får dubbelt skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar. E-EPA finns att köpa i hälsokostaffärer
Hälsa & Skönhet | December 2007
| E-mail adresse | Tilmeld · Sänd till en vän |









